יום חמישי, 19 במרץ 2009

משחקי פלאש - משחקים אונליין לילדים - מה אנחנו יודעים?


תעשיית משחקי המחשב ברשת גדלה בקצב מסחרר. מפתחי משחקים ומעצבים מציעים משחקים שלהם בחינם רק כדי לקבל קצת חשיפה, והתוצאה היא כמות עצומה של משחקי פלאש שכל אחד יכול להתחיל לשחק, ללא הצורך להתקין תוכנות או לקנות משחקים, וללא צורך בציוד יקר.
אין זה מפתיע שלשחק אונליין היא תופעה פופולרית כל כך, בקרב ילדים אך גם בקרב מבוגרים. הוצאה על קונסולות משחקים, עם כל הציוד הנדרש, משחקים ושלטים מגיעה לאלפי שקלים, ומשפחות רבות ימצאו את עצמם עסוקים רוב שעות היום בלהפריד בין הילדים, שרבים על התור במשחק, על סוג משחק, על משך זמן משחק...זאת כאשר משחקים באינטרנט הם חינם, ניתנים למשחק ישירות באתר, ללא צורך בהורדת משחקים או התקנת תוכנות חדשות כל פעם, ורבים מהם קצרים יותר. כך יכולים בני משפחה שונים לשחק כל אחד משחקים אהובים עליו, ולבחור בין מגוון של משחקים שונים ולהחליף משחקים לעיתים תכופיות יותר, מאחר והם קצרים יותר, בחינם או בתשלום נמוך.
העיצוב של משחקי הפלאש, הגרפיקה, הסאונד וכמובן אסטרטגיית המשחק, יכולה להיות ממכרת.
אנו מתמכרים לתחושה של משחקים , כפי שזו מופקת ממכלול הקולות, התנועה והצבעים.
אסטרטגיית המשחק, שבנויה על שלבים, תחרות, ניצחון, הספק, מהירות וכדומה, אף היא תורמת לתחושת הדיגדוג באצבעות, שאומרת רק דבר אחד: "אני חייב לשחק עכשיו ב..."
כדי לשמור על ילדים שלא יבזבזו את כל זמנם מול המסך הממכר, כדאי מראש לקבוע כמה כללים, למשל: פרק זמן מוגדר מראש ביום (או בשבוע, לא חייבים לשחק כל יום) שבו מותר להם לשחק משחקים. למשל, חצי שעה ביום. שמירה על סדר וכללים ליד המחשב, משחק בתורות וגישה למחשב לאחר סיום מטלות כגון שיעורי בית או סידור החדר, לדוגמא.
משחקים באינטרנט יכולים להיות הזדמנות להתחבר לילדים, להתעניין בעולמם, להתקרב לנושאים האהובים עליהם ואולי למצוא משהו מעניין בעצמנו. למשל, אם הורה מטיף לילדו לא לשחק במשחקי מחשב, הילד חושב שההורה לא מבין על מה הוא מדבר, כי הוא לא שיחק בעצמו. משחקים משותפים יכולים לקרב את ההורה לילד מבחינה זו ולהפוך אותו לפתוח יותר לקבלת עצות והקשבה, כי הרי "אנחנו שותפים למשחק".