יום ראשון, 22 במרץ 2009

איך לשמור שילדים לא יתמכרו לשחק משחקים ברשת


משחקים ברשת, משחקי און ליין ומשחקי מחשב – האינטרנט מלא משחקים. משחקים זמינים, משחקים רבים בחינם, אין צורך להוריד משחקים או להתקין תוכנות מיוחדות כדי לשחק משחקים, והילידם מרוויחים. ומה עם ההורים? הבעיה עם משחקים ברשת היא שהילדים (וגם מבוגרים!) מתמכרים אליהם מהר, ומתמכרים מאוד. כל העיצוב של משחקים ברשת: הסאונד, קולות הרקע וקולות הפעילות, הצבעים, הגרפיקה, התחושתיות של המשחק, ואיך שהמשחק בנוי: בשלבים, שיאים שיש לשבור ויריבים להביס, ותחושת הפגת המתח שהמשחק מאפשר, גורמים לנו להתמכר לשחק משחקים, ובמיוחד משחקי אונליין.
כמה טיפים שיעזרו לשמור שילדים לא יתמכרו לשחק משחקים און ליין ומשחקים ברשת :
1. הגבלת זמן – יש לקבוע כמה זמן ביום מותר לשחק במחשב. בתום הזמן, הילד צריך לעזוב את המחשב ואת המשחק, והוא יודע שעליו לחכות למחר כדי להמשיך במשחק.
2. לשמור על סדר וכללים ליד המחשב. למשל: לא אוכלים ליד המחשב, לא מתחילים משחק באינטרנט 5 דקות לפני שצריך לצאת וכדומה.
3. לא לאכול ליד המחשב. אם מתחילים לאכול ולשתות ליד המחשב ותוך כדי משחקים , זה הופך להרגל והרגל כידוע ממכר.
4. משחק במחשב רק לאחר סיום החובות. אפשר להתנות את משחקים ברשת בכך שהילד סיים את חובותיו היומיות, למשל שיעורי בית או סידור החדר. זה נכון שרצוי לתת לילדים לנוח מעט עם חזרתם מבי"ס, לאגור כוחות מחדש ורק לאחר מכן לשבת להכין שיעורים, אך הפסקה של שעות מיותרת ומעייפת אותם לקראת הכנת השיעורים. מנוחה לאחר בי"ס יכולה להיות ארוחת צהריים או משחק ולאו דווקא משחק מחשב שגוזל הרבה זמן.
5. משחק במחשב כפרס על סיום מטלות. אפשר להתייחס אל משחקים און ליין כאל פרס. מי שסיים את המטלות שלו יכול לשחק משחקים, או כפרס על כל דבר אחר.
6. לעודד את הילדים להחליף משחקים. לשחק כל הזמן באותו משחק און ליין גורם להתמכרות ובאיזשהו שלב מתחיל לעצבן. כדאי לעדד את הילדים לנסות משחקים מגוונים, ולהחליף מדי פעם משחקים.
7. לעודד פעילות ספורט ופעילות מחוץ לאינטרנט. הכלל הזה תמיד נכון, אם נספק לילדים פעילויות מעניינות חוץ מאשר משחקי מחשב, יהיה להם מניע לעזוב את המחשב בצד קצת יותר. ילדים קטנים שמתעקשים לשחק משחק מחשב כלשהו שוב ושוב, אפשר לעודד לשחק בפעילויות שקשורות למשחק או לדמות: כגון ציור, יצירה, בנייה וכדומה.